پوست / مو / زیبایی

مراقبت های ویژه از پوست و مو و زیبایی

پوست / مو / زیبایی

مراقبت های ویژه از پوست و مو و زیبایی

مراقبت های ویژه از پوست و مو و زیبایی

  • ۰
  • ۰
مژگان ربانی  بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است. او در سریال معمای شاه در نقش اشرف پهلوی ظاهر شده و جوانی و پیری خواهر محمدرضا شاه را  به تصویر کشیده است. مژگان ربانی متولد 1352 است و این روزها چهل‌ودومین سال زندگی‌اش را پشت‌سر می‌گذارد. وقتی برای مصاحبه روبه‌رویش می‌نشینم ردی از دهه چهارم زندگی‌ روی صورتش نمی‌بینم. 

آنچه می‌بینم همان مژگان ربانی است که در سال‌های80 تا 82 در فیلم‌های شکلات و تب ایفای نقش کرده است. ربانی تغییر سبک زندگی‌اش را مهم‌ترین دلیل نشاط و شادابی پوستش می‌داند. او معتقد است که آشنایی‌اش با شیوه‌های طبیعی درمانی باعث شده نگاهی متفاوت به زندگی و بیماری‌ها داشته باشد و راه‌های مسالمت‌آمیز و بهتری را برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها انتخاب کند. او این روزها برای جوانسازی پوستش سراغ طب سوزنی رفته است. در یک عصر زمستانی مژگان ربانی  را برای یک جلسه طب سوزنی همراهی کردیم و با او درباره دلایل علاقه‌اش به طب سوزنی و شیوه‌های طبیعی درمان صحبت کردیم.  با ما همراه باشید تا از تجربیات مژگان ربانی درباره طب سوزنی و دیگر شیوه‌های طبیعی درمان باخبر شوید.
چطور شد به درمان‌های طبیعی علاقه‌مند شدید؟

اعتماد و اعتقاد زیادی به چیزهای طبیعی دارم. معتقدم کاری برای من مفید است که طبیعی باشد. طب سوزنی هم از آن دست کارهاست. طب سوزنی هم طبیعی است و هم یک طب قدیمی است. درباره‌اش زیاد مطالعه کرده بودم و تصمیم گرفتم تجربه‌اش کنم. با دکتر صحبت کردم و بعد از اینکه ایشان توضیح دادند که دقیقا طب سوزنی چه کاری انجام می‌دهد روی تصمیم‌ام مصمم شدم. 

اولین‌بار برای چه مشکلی طب سوزنی را تجربه کردید؟

دفعه اول با هدف اینکه آرامش بیشتری را تجربه کنم سراغ طب سوزنی آمدم. مدتی بود که اعصابم ضعیف شده بوده و احساس می‌کردم مژگان همیشگی نیستم. با خودم می‌گفتم چرا اینقدر بداخلاق شدم. دنبال راهی بودم تا بتوانم بر این موضوع غلبه کنم. با دکتر که از دوستان قدیمی‌ام هستند هم راجع به این موضوع صحبت می‌کردم که ایشان باتوجه به روحیاتی که از من سراغ داشتند پیشنهاد دادند طب سوزنی را تجربه کنم. 

بالاخره آمدم و طب سوزنی را تجربه کردم و در دو، سه جلسه اول واقعا نتیجه گرفتم. تاثیری که روی من داشت خیلی مشهود بود و واقعا مرا هیجان‌زده کرد. همین باعث شد که علاقه‌مند شوم بیشتر درباره طب سوزنی بدانم. کتابی درباره طب سوزنی خریدم و خواندم.

آرامشی که دنبالش بودید بعد از چند جلسه سراغ‌تان آمد؟

کسانی که طب سوزنی را تجربه کردند می‌دانند از چه حرف می‌زنم. وقتی طب سوزنی انجام می دهید همان جلسه تاثیرش را روی بدن‌تان حس می‌کنید و به مرور با پیشرفت جلسات تاثیرها بیشتر و بیشتر می‌شود. فکر می‌کنم جلسه چهارم و پنجم بود که آن آرامشی که دنبالش بودم را پیدا کردم.  متوجه شدم که طب سوزنی طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها را هم می‌تواند درمان کند. آمدم و به دکتر گفتم که می‌خواهم از این شیوه برای درمان سینوزیتم استفاده کنم.

سینوزیت‌تان درمان شد؟ 

واقعیت این است که سینوزیت مزمن دارم که حتی تابستان‌ها هم مرا اذیت می‌کند، ولی با جلسات طب سوزنی توانستم آن را خیلی خوب مدیریت کنم. تابستان امسال را که واقعا بدون مشکل سپری کردم و امیدوارم زمستان هم به‌همین خوبی بگذرد. به‌خاطر مشکل سینوزیتم گاهی سخت نفس می‌کشیدم اما هر بار که برای درمان سینوزیت سوزن می‌گرفتم  احساس می‌کردم چقدر راحت‌تر می‌توانم نفس بکشم.

شنیدم برای جوانسازی پوست‌تان هم از روش‌های طبیعی استفاده می‌کنید؟

وقتی دیدم با کمک طب سوزنی توانستم این مسائل را پشت‌سر بگذارم، تصمیم گرفتم برای جوانسازی پوست هم از آن کمک بگیرم. مطالعاتی که در این باره کردم و مشورتی که از دکتر گرفتم خیالم را از این بابت راحت می‌کرد. برای ازبین بردن خط خنده‌ام از طب سوزنی کمک گرفتم. خیلی جالب بود که وقتی جلسات طب سوزنی پیش می‌رفت اطرافیانم از من می‌پرسیدند که روی صورتم چه کار کردم. همه می‌گفتند چطور پوست صورتت بهتر شده و خبری از خط‌های عمیق خنده نیست. همین مشوق من می‌شد که جلسات را ادامه دهم.

شما بازیگر هستید و در مدیوم‌های مختلف سینما، تلویزیون و تئاتر مشغول به کارید؛ پیش از اینکه با طب سوزنی آشنا شوید از چه راه‌هایی برای حفظ شادابی پوست‌تان استفاده کردید؟ 

همیشه فکر می‌کردم باید کاری کنم تا بتوانم چهره‌ام را جوان و شاداب حفظ کنم. اما موضوعی که وجود دارد این است که من اصلا دوست ندارم چهره‌ام تغییر کند و می‌خواهم همان ذات اولیه‌اش را حفظ کند. خیلی تمایل به استفاده از روش‌های دیگری که این روزها برخی از آن استفاده می‌کنند، ندارم. احساس می‌کنم وقتی چهره طبیعی خودم را دارم تماشاگر مرا بیشتر درک می‌کند و من بازی بهتری را می‌توانم به‌اجرا بگذارم. وظیفه من در بازیگری انتقال حس است. برای همین اگر یک جاهایی به‌خاطر استفاده از شیوه‌های دیگر نتوانم این حس را منتقل کنم و دچار محدودیت شوم برایم جالب نیست. 

نمی‌خواستم فقط یک ماسک زیبا و یک پوست خوب داشته باشم درحالی که همین مسئله توانایی بازیگری‌ام را محدود کند وگرنه زیباتر شدن برای همه وسوسه‌انگیز است ولی چون من روی بازیگری‌ام حساسم فکر می‌کنم نباید بعضی کارها را انجام دهم چون مرا در ایفای نقش محدود می‌کند. درحالی که شاید افراد دیگری که شغل‌شان مثل من نیست این محدودیت را ندارند و به‌راحتی می‌توانند از این شیوه‌های زیبایی استفاده کنند. واقعیت این است که وسوسه استفاده از این شیوه‌ها همیشه برای من هم بوده اما من به‌خاطر کارم مقاومت کردم و دست به دامن ماسک‌ها و روش‌های طبیعی شدم. 

از طب سوزنی چه نتایجی گرفتید؟

مدتی روی خط خنده کار کردیم و خدا را شکر خیلی راضی‌ام و تاثیر خوبی گرفتم. چند جلسه‌ای است که برای درمان و پیشگیری از چین و چروک‌های دور چشمم روی صورتم سوزن می‌گیرم. وقتی می‌خندم چین‌های ریزی اطراف چشمم دیده می‌شود که با مشورت دکتر می‌توانیم آنها را ازبین ببریم و به مرور محو کنیم. 
از نتایج درمانی طب سوزنی بیشتر راضی بودید یا اقداماتی که برای زیبایی انجام دادید؟

تاثیری که برای به‌دست آوردن آرامشم گرفتم فوق‌العاده بود. اعصابم واقعا آرام گرفت. من خیلی حرص می‌خوردم. مثلا سر ترافیک یا وقتی ماشینی می‌پیچید جلوی ماشینم کلافه می‌شدم. حساس شده بودم و دنبال راه چاره بودم تا اینکه طب سوزنی به دادم رسید. این موضوع برایم خیلی مهم بود. اما درمورد اقدامات زیبایی هم نتیجه خیلی خوبی گرفتم. 

اولین باری که پیشنهاد شد از طب سوزنی استفاده کنید، نترسیدید؟ 

من اصلا نمی‌ترسم و نکته‌ای که وجود دارد این است که اصلا به شیوه‌های طبیعی و سنتی باور دارم. وقتی به چیزی اعتقاد داری دیگر جای این بحث‌ها نمی‌ماند. ترجیح می‌دهم که مشکلات یا بیماری‌ها را با روش‌های طبیعی حل کنم. برای همین تا بیمار می‌شوم فورا می‌روم عطاری. 

تجربه مراجعه به متخصص طب سنتی را داشتید؟ چند سالی است که متخصصان طب سنتی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی فارغ‌التحصیل شدند. تا حالا به آنها مراجعه کرده‌اید؟

تا امروز تجربه‌اش را نداشتم. همیشه به عطاری‌ها مراجعه کردم. به آنها اعتماد دارم. البته قطعا عطاری که می‌روم خیلی سرشناس است و دانش گسترده‌ای در این زمینه دارد. این موضوع هم برایم جالب شد و سعی می‌کنم از متخصصان طب سنتی هم مشورت بگیرم. 

یکی از تجربه‌هایی که از طب سنتی و گیاه‌درمانی داشتید را برای‌مان تعریف کنید؟

پارسال به‌خاطر سنگ کلیه خیلی اذیت شدم. سنگی داشتم که به تجویز پزشکم باید سنگ‌شکن می‌شد. متخصصی که به او مراجعه می‌کردم خودش به من پیشنهاد داد که دو راه دارم یا سنگ‌شکن کنم یا از روش سنتی کمک بگیرم. از نظر پزشکم نوع و جنس سنگ به‌گونه‌ای بود که می‌توانستم جز سنگ‌شکن از روش دیگری برای درمانش استفاده کنم، چون پزشکم معتقد بود که سنگ‌شکن به نسج کلیه آسیب می‌رساند و در شرایطی که راه دیگری هم هست، می‌توان از آن استفاده کرد. 

او به من توصیه کرد که با ورزش و داروی گیاهی سنگ کلیه‌ام را درمان کنم. منم به عطاری مراجعه کردم که البته فرد کهنسال و بسیار باتجربه‌ای است که پیش اساتید بزرگی دوره دیده است. این‌طور شد که  با کمک یک گیاه‌ دارویی سنگ کلیه‌ا‌م دفع شد. واقعا من تا پیش از آنکه پزشکم به من توصیه کند، نمی‌دانستم که می‌شود با یک داروی گیاهی کاری کرد که سنگ کلیه به مرور خرد و ریز شود و خودش دفع شود. این برایم هیجان‌انگیز بود.

دوره درمان چقدر طول کشید؟

6ماه طول کشید تا سنگ کلیه‌ام دفع شود و در این مدت من داروی گیاهی را مصرف و ورزش می‌کردم. سه نوبت در روز جوشانده‌ای که گرفته بودم را می‌خوردم و البته روند درمانم را بررسی می‌کردم. با سونوگرافی که پزشکم تجویز کرده بود مدام اندازه سنگ و روند حرکتش را بررسی می‌کردم و می‌دیدیم که سنگ در حال کوچک‌تر شدن است و حرکتش در مسیر درست است. سنگ متلاشی و تبدیل شد به دو تا سنگ و دفع شد. من خیلی راضی‌ام از شیوه‌های طبیعی درمان و به این راحتی رهایش نمی‌کنم.

این علاقه‌ای که به درمان‌های طبیعی دارید چقدر در زندگی‌تان رسوب کرده؟

خیلی. من کلا در زندگی‌ هم همین طورم. به خوردن محصولات طبیعی و دمنوش‌های گیاهی علاقه دارم. حدود 10سال است که این شیوه زندگی من است. سعی می‌کنم به اطرافیانم هم توصیه کنم همین شیوه را پیش بگیرند. وقتی می‌بینم آدم‌ها به‌خاطر مصرف داروهای شیمیایی درگیر مسائل و عوارض جانبی می‌شوند، مصمم‌تر می‌شوم. وقتی با شیوه‌های طبیعی آشنا شدم دیدم چقدر راهکارهای جالب در دنیا وجود دارد. 

در این زمینه خیلی مطالعه کردم روی طب سنتی هند، طب سنتی چین و ایران مطالعه کردم. مدتی براساس شیوه‌های طب آیورودای هندی‌ها تغذیه‌ام را کنترل کردم. مدتی گیاهخواری را تجربه کردم و همه اینها باعث شد که از شیوه‌های رایج کم‌کم فاصله بگیرم. البته این ژنی است که از مادرم هم به من ارث رسیده. مادرم خیلی علاقه‌مند به گیاهان و عرقیات گیاهی است. اهل شیراز است و به‌همین دلیل علاقه زیادی به خوراکی دارد.‌

یعنی اگر سردرد سراغ‌تان بیاید سراغ مسکن نمی‌روید؟

به همان دلیلی که اشاره کردم نه سراغ قرص و مواد شیمیایی نمی‌روم. خیلی سال است که با یک درد ساده یا سردرد سراغ جعبه قرص‌ها نمی‌روم. سعی می‌کنم با دمنوش‌های گیاهی مشکل را برطرف کنم. گاهی نبات و گل‌گاوزبان گاهی نبات و دمنوش نعناع به دادم می‌رسند. زنجبیل و دارچین و مواد طبیعی را در رژیم غذایی‌ام لحاظ می‌کنم. خلاصه از خوردن مسکن‌های شیمیایی پرهیز می‌کنم و همین موضوع هم باعث شده از درمان‌های طبیعی بیشتر نتیجه بگیرم.

این سبک زندگی چه تاثیری بر میزان اثرگذاری درمان‌های طبیعی داشته؟

یک روز که با خانم دکتر درباره این موضوع صحبت کردم ایشان به این نکته اشاره کردند که به‌دلیل سبک زندگی‌ام و اینکه کمتر سراغ مواد و قرص‌های شیمیایی رفتم آمادگی بدنم برای پاسخ گرفتن از شیوه‌های طبیعی بیشتر است و این موضوع واقعا تاثیرگذار است. شاید دیده باشید افرادی که داروی شیمیایی زیاد مصرف می‌کنند وقتی سراغ طب‌های طبیعی می‌روند پروسه طولانی‌تری را باید صبر کنند چون بدن‌شان به شیوه قبلی و داروهای شیمیایی عادت کرده و در برابر شیوه‌های طبیعی مقاومت پیدا کرده. اما سبک زندگی من باعث شد که من خیلی زود از شیوه‌های طبیعی و طب سوزنی نتیجه بگیرم.
چه شد که مژگان ربانی این سبک زندگی را انتخاب کرد؟

من به سلامتم خیلی اهمیت می‌دهم. دوست دارم تا وقتی که می‌توانم به فعالیت هنری را ادامه ‌دهم در بهترین استایل باشم. از طرفی از جراحی و متدهای تهاجمی هم می‌ترسم و آنها را دوست ندارم. همه اینها باعث شد که آگاهانه با مطالعه و مشورت با افرادی که در این زمینه آگاهی دارند این روش را انتخاب کنم و هیچ وقت از این روش‌ها دلسرد نمی‌شوم. من خیلی خودم را دوست دارم. 

دوست دارم اگر قرار است 60-50سال زندگی کنم در سلامت باشم. همین انگیزه بزرگی است برای اینکه به روشی که انتخاب کردم وفادار باشم. حتی سر پروژه‌های کاری هم به قوانینم پایبند هستم. برنامه غذایی‌‌ام را رعایت می‌کنم. خیلی وقت‌ها همکارانم می‌گویند چطور می‌توانی این رژیم را رعایت کنی. اما من به این شیوه عادت کردم و نمی‌توانم آن را ترک کنم، بنابراین فکر می‌کنم این روش همیشه با من خواهد بود.

باربری

شرکت حمل و نقل ، اتوبار و باربری وی آی پی

شرکت حمل و نقل و باربری وی آی پی به صورت شبانه روزی ( حتی در ایام تعطیل ) با بیمه شهری و شهرستان و با کادری مجرب و به صورت کاملا تضمینی در خدمت شهروندان می باشد.

vip-freight.ir

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی