پوست / مو / زیبایی

مراقبت های ویژه از پوست و مو و زیبایی

پوست / مو / زیبایی

مراقبت های ویژه از پوست و مو و زیبایی

مراقبت های ویژه از پوست و مو و زیبایی

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


 هشدار درباره عوارض استفاده مداوم و بی‌رویه از محصولات آرایشی: 

زیبایی و زیبا به نظر رسیدن همیشه برای خیلی‌ها مهم بوده و هست اما این اهمیت در برخی موارد باعث می‌شود بعضی‌ها دست به اقدامات زیبایی نامتعارف و آرایش‌های عجیب و غریب و غلیظ بزنند که طبیعتا عوارض زیادی نیز به دنبال دارد. امروزه با توجه به تعدد محصولات آرایشی، تمایل گروهی از مصرف‌کنندگان نیز به استفاده از این مواد افزایش پیدا کرده و این در حالی است که استفاده مداوم و بی‌رویه از محصولات آرایشی، به‌خصوص انواع غیراستاندارد آنها، نه‌تنها برای پوست صورت مناسب نیست، بلکه عوارضی مانند جوش زدن‌های مکرر را نیز در پی خواهد داشت. با دکتر مجتبی امیری، متخصص پوست و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌ا...(عج) درباره ارتباط جوش و آرایش صورت گفت‌وگو کرده‌ایم. 

 

 

آیا استفاده زیاد از محصولات آرایشی و آرایش کردن باعث بروز جوش در صورت می‌شود؟ 

 

بله، در بسیاری از موارد افراد به جای درمان طبی این نوع جوش‌ها، اقدام به پوشاندن آنها به وسیله مواد آرایشی می‌کنند که متاسفانه با توجه به میزان چربی بالای موجود در این مواد، آکنه‌های جدیدی در صورت ایجاد می‌شود. بسته شدن منافذ پوست و مجاری غدد چربی از یک طرف و تغییر در ترکیب طبیعی چربی‌های پوست از طرف دیگر، باعث می‌شود محیط مساعدی برای رشد میکروب‌های بی‌هوازی ایجادکننده آکنه، فراهم ‌شود. در واقع، مواد چربی که در محصولات آرایشی وجود دارند باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند. 

 

 

به مرور زمان جوش‌هایی در صورت خانم‌هایی که زیاد آرایش می‌کنند، نمایان می‌شود. برای این خانم‌ها و به‌خصوص نوجوانان چه توصیه‌ای دارید؟ 

 

بهتر است ابتدا با متخصص پوست مشورت و مشکلاتی که در صورتشان است را برطرف کنند. آنها باید اعتماد به‌نفس داشته باشند و چهره‌شان را پشت وسایل آرایشی پنهان نکنند. متاسفانه همان‌طور که شما هم اشاره کردید برخی از نوجوانان ایرانی به‌طور افراطی به وضعیت ظاهری خود حساس هستند و گاهی هزینه‌های گزافی را صرف بهتر شدن آن می‌کنند. بنابراین مصرف زیاد لوازم آرایشی و صرف ساعات طولانی برای آرایش، یکی از امور روزمره آنهاست. بعضی از نوجوانان در این زمینه دچار افکار وسواسی هم هستند و به‌ رغم صرف زمان و هزینه‌های گزاف، همواره در حالت یاس، نگرانی یا حتی گوشه‌گیری و انزوا به سر می‌برند. درمان این افراد نیاز به همکاری متخصص پوست و روان‌شناس دارد. 

 

 

آیا استفاده از برندهای معروف آرایشی می‌تواند به کمتر شدن جوش‌های‌های صورت کمک کند؟ 

 

بله، چون برندهای معروف (اگر اصل باشند و تقلبی نباشند) استاندارد هستند و آزمایش خود را پس داده‌اند. مشکل زمانی آغاز می‌شود که خانم‌ها از محصولات غیراستاندارد آرایشی استفاده کنند. این محصولات غیراستاندارد به مرور زمان پوست را خشک و تیره می‌کنند و حتی گاهی ممکن است، باعث ایجاد لکه‌های تیره در صورت شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود حتی‌الامکان از مصرف مواد آرایشی نامرغوب پرهیز کنید چون مصرف مداوم مواد آرایشی غیرمرغوب می‌تواند باعث ایجاد یا تشدید آکنه‌های صورت و بدن، رویش قارچ‌های سطحی روی پوست صورت، گردن و بدن و همین‌طور حساسیت پوستی و تعریق زیاد شود. 

 

 

آیا آرایش زیاد می‌تواند باعث پیری زودرس در خانم‌ها شود؟ 

 

بله، خانم‌هایی که زیاد آرایش می‌کنند و آرایش خود را زود‌به‌زود پاک نمی‌کنند یا از مواد آرایشی غیراستاندارد استفاده می‌کنند، باید منتظر به وجود آمدن پیری زودرس پوست خود باشند. خط چشم، ریمل و لاک ناخن از اقلامی هستند که به‌طور شایع چنین واکنش‌هایی ایجاد می‌کنند. 

 

 

آیا استفاده از کرم‌های مخصوص از بین بردن جوش که در داروخانه‌ها موجود است می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد؟ 

 

متاسفانه برخی از افراد برای درمان جوش‌هایشان با مراجعه به داروخانه قصد تهیه دارویی برای درمان آن دارند، در حالی که این کار به شدت اشتباه است چون جوش‌ها در ظاهر خفیف هستند اما ممکن است جایشان برای همیشه باقی بماند یا فرورفتگی ایجاد کند. بنابراین از همان ابتدای بروز جوش‌ها برای درمان و جلوگیری از فعالیت آنها باید به پزشک مراجعه شود تا پوست صورت خراب نشود، اما متاسفانه بسیاری از افراد ابتدا هر کاری که خود صلاح بدانند انجام می‌دهند و بعد وقتی نتیجه نمی‌گیرند یا پوستشان خراب می‌شود به متخصص مراجعه می‌کنند. 

 

 

آیا کرم پودرهای مختلف می‌تواند به افرادی که زیاد جوش می‌زنند، کمک کند؟ 

 

افرادی که دارای پوست چرب هستند و زیاد جوش می‌زنند باید ازکرم پودر،مرطوب‌کنندهو حتی ضدآفتاب‌های بدون چربی استفاده کنند. البته این محصولات باید غیر آکنه‌زا و غیر کومدون‌زا باشند. همچنین بهتر است این افراد مواد آرایشی را روزی 2 بار از صورت خود با آب یا شیرپاک‌کن‌های بدون چربی و سازگار با پوست چرب پاک کنند تا دچار مشکلات دیگری نشوند. به هر حال، کرم پودرهای رنگی بدون چربی می‌توانند قرمزی پوست را از نظرها مخفی کنند. توصیه می‌شود این افراد در صورت لزوم از مارکی استفاده کنند که باعث التهاب پوستی در آنها نشود. 

 

 

آیا از بین بردن جوش‌هایی که بر اثر استفاده از مواد آرایشی به وجود می‌آیند، درمان قطعی دارند؟ 

 

بله، بالاخره این جوش‌ها بهبود پیدا می‌کنند اما وضعیت صورت بعد از اتمام دوره جوش حائز اهمیت است چراکه بسیاری از نازیبایی‌ها، جوشگاه‌ها، لک‌ها و بدشکلی‌هایی که روی پوست باقی مانده‌اند ناشی از دستکاری،‌ خوددرمانی و استفاده نکردن از داروهای مناسب است. 

 

 

بعضی‌ها این جوش‌ها را با فشردن و ترکاندن از بین می‌برند 

 

این کار خیلی اشتباه است. توصیه می‌کنم هرگز جوش‌هایتان را فشار ندهیدو آنها را دستکاری نکنید زیرا این کارها فقط باعث قرمزتر و ملتهب‌تر شدن جوش‌ها می‌شود و باکتری‌ها و چربی‌هایی که باعث ایجاد این جوش‌ها شده‌اند در دیگر قسمت‌های صورتتان پخش می‌شوند. همچنین بعضی مواقع این دستکاری‌ها به زخم شدن و جا گذاشتن روی صورت منجر می‌شوند. بنابراین با مشورت گرفتن از متخصص پوست سعی کنید آنها را از بین ببرید. 

 

 

چرا باید پیش از خواب، آرایش را پاک کرد؟ 

 

متخصصان پوست همیشه توصیه می‌کنند پیش از اینکه به رختخواب بروید، آرایش خود را پاک کنید چون اگر شب را با آرایش صبح کنید، این کار باعث خواهد شد منافذ پوستتان بسته شود. حتی با وجود لوازم آرایش‌هایی که فرمول آنها با منافذ پوست بدرفتاری نمی‌کنند، همچنان امکان بسته شدن منافذ پوست وجود دارد، مخصوصا اگر آرایش زمان زیادی روی پوست بماند. بسته شدن منافذ پوست، نه‌تنها پوست را مستعد ایجاد جوش می‌کند، بلکه باعث خواهد شد پوستتان چرکین و زننده شود. به همین ‌دلیل، برای اینکه از هر گونه مشکل پوستی دور بمانید، خیلی مهم است که هر شب، پیش از اینکه به رختخواب بروید، آرایش خود را پاک کنید. دلیل این کار خیلی ساده است؛ وجود آرایش، توانایی پوست را برای تمیز کردن خودش کاهش می‌دهد. زمانی که ما می‌خوابیم، بدنمان به‌صورت طبیعی سموم را از طریق منافذ پوست بیرون می‌کند و اگر منافذ پوست پوشانده شده باشند، فرآیند سم‌زدایی آن طور که باید اتفاق نخواهد افتاد و این چنین پوست به سختی تنفس خواهد کرد. 

 

پس اگر می‌خواهید جوش نزنید، یکی از مهم‌ترین کارها این است که حتما آرایش خود را قبل از خواب پاک کنید. 

  • مهناز محبی
  • ۰
  • ۰

در واقع بهترین راه حل ها همان روش های قدیمی و نه چندان گرانی هستند که خیلی از ما فراموش کرده ایم. خانم هایی که می خواهند خرمنی از موهای سالم و زیبا داشته باشند باید همان کارهایی را انجام دهند که زن هایی مثل «الیویا پالرمو» و «روزی هانتینگنون وایتلی» برای حفاظت از موهایشان انجام می دهند. 

  

1. آنها از روش های آرایش مو که شامل دستگاه های حرارتی می شوند تا جای ممکن اجتناب می کنند. درست است که شما گاهی مجبور به استفاده از این روش ها هستید، ولی اگر از دستگاه هایی که با بخار کار می کنند استفاده کنید آسیب کمتری به موهایتان می زنید. اگر حتما می خواهید از سشوار و اتوی مو استفاده کنید حتما اسپری هایی که از مو در برابر حرارت این دستگاه ها حفاظت می کنند را به کار بگیرید. 

2. آنها همیشه روی بالشت هایی با روکش ابریشم می خوابند. ساختار نرم و لطیف ابریشم به پوشش مو آسیب کمتری وارد می کند و در نتیجه موهای نرم تری را به شما هدیه می کند که وز کمتری هم دارند. کافی است برای مدت کوتاهی از این روش استفاده کنید تا نتیجه آن را خیلی زود ببینید. 

 

3. آنها موهایشان را تمیز نگه می دارند. شاید شما هم چیزهایی راجع به جنبش های جدیدی که عدم استفاده از شامپوهای شیمیایی را توصیه می کنند تا چربی طبیعی مو را حفظ کنند شنیده اید. ولی بهتر است به آنچه مویتان به شما می گوید گوش کنید. موهایتان را هر روز با شامپو نشویید، ولی به شرط آن که از شامپوهای با کیفیت استفاده کنید چند بار شستشو در هفته موهایتان را زیباتر خواهد کرد. اگر در شهرهایی با هوای گرم یا آلوده زندگی می کنید بیشتر و اگر در شهرهایی با هوای سرد، خشک یا تمیز زندگی می کنید کمتر مویتان را بشویید. 

4. آنها در استفاده از نرم کننده ها خساست به خرج نمی دهند. پوست سرتان نیز درست به اندازه پوست دست و صورتتان به رطوبت نیاز دارد تا بتواند بستری مناسب برای رشد موهایتان فراهم کند. ابتدایی ترین روش برای این کار این است که هر بار موهایتان را شامپو می زنید از نرم کننده هم استفاده کنید، ولی کارتان به همین جا ختم نمی شود. باید بعد از حمام و قبل از شانه کردن موهایتان از محصولاتی که مو را مرطوب و محافظت می کنند استفاده کنید تا وز، خشکی و موخوره را کاهش داده و حتی از رنگ مویتان محافظت کند. 

 

5. آنها وفادار هستند. این از نظر متخصصین یک تصور اشتباه است که عوض کردن برند محصولات آرایشی بهداشتی که برای موهایتان استفاده می کنید با جلوگیری از عادت کردن مویتان به آن محصولات باعث سلامتی آنها می شود. اشکالی ندارد که در جستجوی بهترین محصول برای موهایتان برندهای مختلف را امتحان کنید، ولی وقتی محصول مناسب را پیدا کردید دیگر آن را عوض نکنید. 

 

6. آنها تغذیه مناسب دارند. نصف تلاشی که برای حفاظت از فولیکول موهایتان می کنید هر روز با مواد غذایی نامناسبی که استفاده می کنید از بین رفته و بی اثر می شود. غذایی که مصرف می کنید نقشی کلیدی در درخشندگی، رشد و حجم موهایتان دارد. یک رژیم غذایی با میزان کافی از آهن، زینک، امگا3 و پروتئین، فولیکول های مویتان را برای رشد بیشتر تحریک می کند. مصرف کافی گوشت کم چرب، مرغ و ماهی به رشد مناسب موهایتان کمک می کند. 

 

7. آنها ویتامین های لازم را مصرف می کنند. حتی اگر رژیم غذاییتان بی عیب و نقص باشد هم ممکن است برخی از ویتامین های لازم برای تقویت موهایتان را به اندازه کافی مصرف نکنید. علامت هایی که نشان دهنده این کمبود هستند را خیلی راحت می توان مشاهده کرد. به عنوان مثال اگر ناخن های شکننده و پوست خشک دارید به احتمال خیلی زیاد موهایتان نیز از کمبود ویتامین های لازم رنج می برند. چند ماهی طول م کشد تا بتوانید این کمبود را برطرف کنید، ولی ناخن و پوستتان نیز از مزایای آن بهره مند خواهند شد. 

 

8. آنها وقت کمی را زیر آفتاب می گذرانند. وقتی یک روز بدون کرم ضد آفتاب زیر نور خورشید بگذرانید، آثار آن را خیلی سریع روی پوستتان می توانید ببینید، ولی با وجود این که مویتان نیز همان قدر آسیب می بیند آثار آن چندان قابل مشاهده نیستند. به ویژه وقتی به کنار دریا می روید و نور آفتاب با باد و آب شود همراه می شود این آثار مخرب چند برابر می شوند. موهایتان را بپوشانید و از مرطوب کننده هایی که نیاز به شستشو ندارند استفاده کنید. 

9. آنها گره موهایشان را به آرامی باز می کنند. پیش از آن که با شانه به جان موهایتان بیفتید به آنچه می خواهید انجام دهید فکر کرده و با ملایمت رفتار کنید. از شانه هایی که فاصله بین دندانه هایشان زیاد است استفاده کنید و همیشه شانه کردن را از نوک موهایتان شروع کرده و به سمت بالا بروید. 

 

10. آنها به طور مرتب نوک موهایشان را کوتاه می کنند. حتی اگر دارید موهایتان را بلند می کنید و دلتان نمی آید حتی از یک میلیمتر آنها بگذرید هم باید هر از گاهی پایین موهایتان را کوتاه کنید تا به رشد همراه با سلامتی آنها کمک کنید. شما هر 6 تا 8 هفته یک بار باید نوک موهایتان را بزنید تا از موخوره جلوگیری کرده و به رشد بهتر موهایتان کمک کنید. اگر این موخوره ها کوتاه نشوند تا بالای موها رسیده و آسیب جدی و جبران ناپذیری به مو وارد می کنند. 

 

11. آنها هنگام استحمام از آب داغ استفاده نمی کنند. هرچند گرفتن یک دوش آب گرم به ویژه در ماه های سرد سال خیلی لذت بخش است، ولی نباید برای شستشوی مویتان از آب خیلی گرم استفاده کنید. این گرمای بیش از حد چربی مفید موهایتان را از بین برده و حجم موهایتان را کاهش می دهد. به ویژه بعد از استفاده از نرم کننده هرچقدر آب سردتر باشد مواد مغذی بهتر و بیشتر در موهایتان باقی می مانند. 

 

12. آنها می دانند چقدر از هر محصولی و درچه نقاطی باید استفاده کنند. اگر مویتان را در شامپو یا نرم کننده غرق کنید به اثرگذاری بیشتر آنها کمکی نخواهید کرد. شامپو را بیشتر روی قسمت های نزدیک به کف سرتان بمالید که چرب تر هستند و به شستشوی بیشتری نیاز دارند، ولی نرم کننده را برای بخش میانی تا نوک موها استفاده کنید که خشک تر هستند و ممکن است دچار موخوره شوند.


  • مهناز محبی
  • ۰
  • ۰
ممکن است از مدتی پیش دچار ریزش مو شده‌اید و هرقدر هم از داروهای موضعی مبارزه با ریزش مو استفاده کرده‌اید فایده‌ای نداشته‌ یا اینکه مدت‌ها از خشکی و خارش بیش از اندازه پوست شکایت دارید و هر دارویی هم که به کار می‌برید اثربخشی خاصی نداشته‌ یا لک‌هایی روی پوست‌تان به وجود آمده‌ است که با کرم‌ها و محصولات لکه‌بر پاک نمی‌شوند.... اگر چنین است باید در فکر راه‌حل ریشه‌ای‌تری باشید چون احتمالا این مشکل پوست و موی شما ناشی از یک بیماری یا مسئله داخلی است که نمود آن روی پوست و مو ظاهر شده‌ است. 
 
 برای بیشتر روشن شدن این مسئله سراغ رهنمودهای 2 پزشک متخصص پوست و مو یعنی دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده و دکتر محمد شیزرپور رفتیم تا ببینیم آیا واقعا ممکن است که یک بیماری داخلی اختلالات پوست و مویی ایجاد کند؛ جواب مثبت بود اما آنها گفتند همیشه این‌طور نیست که با برطرف شدن علت زمینه‌ای، بیماری پوستی هم بهبود پیدا کند. بیشتر اوقات لازم است است علاوه بر مراجعه به متخصص داخلی، برای درمان مشکلات پوستی به متخصص پوست هم مراجعه کرد. 

بیماری‌هایی که منجر به ریزش مو می‌شوند 
 
کم‌کاری تیروئید و کم‌خونی: این ریزش مو در حقیقت ریزش موی واکنشی و خود به‌خود محدود شونده است. چند ماه بعد از بیماری اولیه ریزش مو به‌طور ناگهانی آغاز شده و موها به‌ویژه در ناحیه گیجگاه کاهش می‌یابد. 
 
پرکاری تیروئید: در پرکاری تیروئید کم‌پشتی وسیع موهای سر و ریزش مو دیده می‌شود و حتی در مواردی، موهای زیر بغل هم کاهش می‌یابد. این بیماری بیشتر در سنین 20 تا 40 سالگی رخ می‌دهد و زنان بیشتر از مردان دچار آن می‌شوند. 
 
تغییرات هورمونی: تغییرات قابل‌توجه در سطح هورمون‌ها به ویژه در زنان می‌تواند موجب ریزش مو شود. ریزش مو در زمان یائسگی و همچنین به دنبال تولد بچه به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است. وقتی ریزش مو به علت پایین افتادن استروژن خون باشد این موقتی است و موها مجددا به حالت اول برخواهند گشت، البته یک خانم در40 سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به اندازه سنین 20 سالگی رشد کند. 
 
مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها: مصرف بیش از اندازه ویتامین A که معمولا در مکمل‌های ویتامینی یافت می‌شود منجر به ریزش مو می‌شود . بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A بدن مو‌ها به حالت نرمال بر می‌گردند. 
 
 کم مصرف کردن پروتئین: وقتی بدن پروتئین کافی دریافت نکند در مصرف پروتئین خود صرفه‌جویی کرده و سهمیه موها را قطع می‌کند. 2 تا 3 ماه بعد از کم‌شدن پروتئین بدن موها ریزش می‌کنند. با مصرف کافی پروتئین می‌توان جلوی این مشکل را گرفت. گوشت، تخم‌مرغ و ماهی‌ها منابع خوب پروتئین هستند. گیاهخواران می‌توانند پروتئین خود را با افزودن آجیل گیاهان دانه‌دار و عدس به رژیم غذایی خود به دست آورند. 
 
 کم‌مصرف کردن آهن: مصرف کم آهن منجر به ریزش مو می‌شود. این مسئله به‌خصوص در مورد خانم‌ها صادق است. منابع غذایی آهن برای گیاهخواران عبارتند از: دانه سویا، تخم کدو، عدس و اسفناج. منابع غذایی حیوانی آهن عبارتند از: گوشت، حلزون و صدف خوراکی. 
 
بیماری‌هایی که منجر به لک می‌شوند 
 
اختلالات تیروئید: کم‌کاری تیروئید باعث بروز لکه‌های پوستی شبیه لکه‌های بارداری در پوست صورت افراد به‌خصوص خانم‌ها می‌شود. لکه‌ها در قسمت‌هایی از پوست که در معرض نور خورشید قرار دارند، بیشتر مشاهده می‌شود. البته این لکه‌ها در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید نیز به وجود می‌آید. 
 
بارداری: ملاسما یا لک بارداری یکی از شایع‌ترین علل ایجاد لک صورت است و اغلب در خانم‌های مراجعه کننده برای درمان لک صورت دیده می‌شود که یک لک اکتسابی قهوه‌ای رنگ صورت است که به صورت آهسته قرینه به وجود می‌آید، چون این لک‌ها بیشتر در زنان باردار ظاهر می‌شود یا عود می‌کند به لک‌های بارداری شهرت دارد، ولی می‌تواند در خانم‌های مجرد و حتی به‌ندرت در مردان نیز دیده شود. این لک‌ها بیشتر درگونه‌ها، پیشانی و چانه دیده می‌شود و در پوست‌های سبزه‌ مشخص است. تیرگی یا لک پوست معمولا پس از زایمان ناپدید می‌شود اما ممکن است برای ماه‌ها یا سال‌ها باقی بماند 
مجموعه‌ای از مشکلات درونی: علاوه بر اختلال در عملکرد تیروئید عوامل مختلفی می‌توانند روی میزان و کیفیت رنگدانه‌ها و سلول‌های رنگدانه‌ساز تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لک‌های تیره صورت شوند که عبارتند از: بیماری‌ها و اختلالات ارثی و ژنتیک، بیماری‌های سوخت و ساز سلولی، بیماری‌های هورمونی، بیماری‌های التهابی، عفونت‌های موضعی پوست، عوامل شیمیایی، دارو‌ها، علل تغذیه‌ای شامل کمبود ویتامین‌ها و سوء‌تغذیه و بالا خره بدخیمی‌های پوستی. 
 
بیماری‌هایی که منجر به خشکی پوست می‌شوند 
 
بیماری‌های تیروئیدی: وقتی تیروئید این غده بسیار مهم و حیاتی کار خود را درست انجام ندهد و در ترشح هورمون‌های خود کم‌کاری یا پرکاری کند، سیستم داخلی بدن به هم می‌ریزد که روی پوست هم اثرگذار است. بروز مشکلات پوستی در بیماران مبتلا به کم‌کاری و پرکاری تیروئید علائم متفاوتی دارد. معمولا پوست بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید به دلیل کاهش ترشحات غدد چربی‌ساز پوست، خشک است و گاهی هم دچار خارش می‌شود و ممکن است در مواردی نیز با اگزماهای پوستی دیده ‌شود، در این بیماری تغییرات پوستی به صورت پوست خشن، خشک، سرد و رنگ پریده است. 
 
گاهی پوست متورم است که ناشی از ادم سلولی حاصل از این بیماری است. در بعضی بیماران تغییر رنگ و زرد شدن پوست رخ می‌دهد و عروق پوست بسیار شکننده می‌شود. پوسته پوسته شدن کف دست و پا نیز در تعدادی از بیماران رخ می‌دهد،  اما در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید به‌دلیل افزایش تعریق، پوست خشک نیست. البته افزایش تعریق در این بیماران ممکن است زمینه‌ساز بروز بعضی بیماری‌های پوستی مثل اگزمای پوستی در چین‌های بدن یا رشد قارچ‌ شود.
 
بیماری‌هایی که منجر به رشد موهای زائد می‌شوند 
 
تغییرات هورمونی: اگر هورمون مردانه زنان زیاد شود، موهای سر آنها ریزش می‌کند، ولی موهای زائد بیشتر رشد می‌کند و ضخیم و پررنگ‌تر می‌شود و پرمویی شدید ایجاد می‌کند، بنابراین اگر خانم‌ها دچار پرمویی در نقاط مختلف بدن هستند، باید قبل از درمان تشخیص علت صورت پذیرد. اگر همراه موهای زائد علائم دیگری مثل ریزش موی سر، آکنه یا جوش و غرور جوانی، اختلالات قائدگی، چاقی، فشارخون، بیماری قند، کلفت شدن صدا و نازایی وجود داشت بسیار مهم و قابل بررسی است. 
 
مشکلات تخمدانی: تومورهای تخمدانی تولیدکننده آندروژن می‌تواند باعث پرمویی خانم‌ها شود که سریع ایجاد می‌شود و می‌تواند همراه نشانه‌های دیگر مردانه مانند ریزش موهای سر وکلفتی صدا باشد. 
 
علت تغییر رنگ پوست 
 
 علاوه بر اختلال در عملکرد تیروئید عوامل مختلفی می‌توانند روی میزان و کیفیت رنگدانه‌ها و سلول‌های رنگدانه‌ساز تاثیر بگذارند و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لک‌های تیره صورت شوند. 
بیماری‌هایی که منجر به ریزش مژه و ابرو می‌شوند 
 
بیماری‌های غدد درون‌ریز یا تغییرات هورمونی: عواملی که بر تعادل هورمونی فرد تاثیر بگذارد، می‌تواند باعث ریزش ابرو شود. تغییرات هورمونی شامل بارداری، بیماری‌های تیروئیدی و مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری است که پس از قطع آن رویش مجدد رخ خواهد داد. از علل دیگر مصرف داروهای هورمونی مثل دانازول، داروهای پیشگیری از بارداری، پروژسترون، دی اتیل استیل بسترول (DES) و HCG است. عفونت‌هایی که مستقیما بر فولیکول یا ساقه مو اثر می‌کند سبب ریزش موی تکه‌ای می‌شود که یکی از مشکلاتی است که در بیماری سیفلیس دیده می‌شود. 
 
بیماری‌هایی که منجر به ناخن‌های شکننده می‌شوند 
 
کم‌کاری تیروئید: از عوارض دیگر بیماری تیروئید، نامرغوب بودن جنس ناخن‌هاست. ناخن‌های بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید خشک، شکننده و آسیب‌پذیر است. رنگ ناخن‌ها در بیماران مبتلا به اختلالات تیروئیدی به‌دلیل کاهش جریان خون، بیشتر به جای صورتی، کبود است. از طرفی ناخن‌ها نازک و شکننده می‌شوند و رشد کمی دارند. 
 
پرکاری تیروئید: اگرچه در بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید نیز ناخن‌ها شکننده هستند اما رشد سریع‌تری نسبت به ناخن‌های مبتلایان به کم‌کاری تیروئید دارند، علاوه بر اینها تغییرات ناخن‌ها ازجمله جدا شدن ناخن یا ناخن چکشی مشاهده می‌شود. 
 
کمبود آهن: نازک شدن ناخن هنگام کمبود آهن در بدن در ناخن‌ها نمود پیدا می‌کند. ناخن‌ها از قسمت نوک ناخن نازک، ورقه ورقه و مقعر می‌شوند. برای رفع این مشکل و اختلال در فرم ناخن باید به پزشک مراجعه و در رفع کمبود آهن در بدن تلاش کرد. یادتان باشد ناخن‌های رنگ پریده هم بعضی اوقات نشانه‌ای از بیمای جدی مثل کم‌خونی، نارسایی قلبی احتقانی، بیماری کبدی یا سوء‌تغذیه است.

  • مهناز محبی